Alles over sport logo

Zo ga je hoge energielasten te lijf zonder grote investeringen

Sportaccommodaties zien de energielasten voor aankomende winter met angst tegemoet. Deze lasten zijn momenteel soms drie tot vijf keer zo hoog als verwacht. In dit artikel geven we een overzicht van ‘quick wins’ om je energieverbruik direct omlaag te brengen. Ons advies: begin bij het begin en maak de eerste stap in meer grip op je energiekosten.

Het betalen van de energierekening is voor veel sportverenigingen, -ondernemers en gemeenten een grote last. Zo worden 200 zwembaden en zes ijsbanen bedreigd met sluiting, omdat ze in de winter een nieuw energiecontract af moeten sluiten. In het voorjaar van 2022 gaf een derde van de sportondernemers al aan zich grote zorgen te maken over de ontwikkelingen van de energielasten, meldde het Mulier Instituut in de publicatie Energielasten ondernemende sportaanbieders en sportverenigingen. De verschillende partijen binnen de sport en ook de Tweede Kamer houden zich bezig met het zoeken naar oplossingen voor de hoge energiekosten waarmee sportaccommodaties worden geconfronteerd. 

Omgaan met hoge energielasten

Dit is het eerste artikel in een serie artikelen waarin we oplossingen geven voor het omgaan met hoge energielasten in de sport- en beweegsector. 

  1. Zo ga je hoge energielasten te lijf zonder grote investeringen
  2. Noodoplossingen bij extreem hoge energielasten (volgt later)
  3. Duurzame oplossingen voor een toekomstbestendige sportaccommodatie (volgt later)

Energie besparen is niet ingewikkeld

Bij energie besparen denk je misschien direct aan ingewikkeld installatiewerk, maar veel maatregelen kun je zelf uitvoeren. Aanpassingen in gedrag, organisatie en techniek kunnen met eenvoudig uitvoerbare verbeteringen het energieverbruik van je sportaccommodatie omlaag brengen. Dat zie je direct terug op je energierekening in een daling van de energiekosten. Niet-gebruikte energie is nog altijd de meest duurzame energie. 

Bij investeren denken we vaak aan financiën, maar investeringen kun je ook doen in tijd en mensen. Je kunt iedereen van je vereniging betrekken. Zo begint het besparen van energie met het monitoren van je energieverbruik. Maak iemand binnen de club of het bestuur verantwoordelijk om het energieverbruik regelmatig te bekijken. Vervolgens kun je zien wat aanpassingen voor besparingen opleveren en waar je mogelijk nog meer kan besparen. Zorg dat energieverbruik een vast punt is op de bestuurs- en algemene ledenvergadering. 

Op de club net als thuis 

Als je thuis de deur uit gaat, zetten de meeste mensen ook de televisie, lampen en apparatuur uit. Doe dat ook op de sportclub. Deze en onderstaande maatregelen in het verlagen van het elektraverbruik, zie je terug op je energienota.

  1. Controleer je elektriciteitsaansluiting(en). Kan je aansluiting met je huidige verbruik misschien verkleind worden? Dat scheelt in je aansluitkosten. Heb je meerdere aansluitingen? Zo ja, heb je die allemaal nodig? Dit zijn terugkerende kosten waar je mogelijk op kan besparen.
  2. Schakel apparaten uit in periodes dat ze niet gebruikt worden (zoals de zomervakantie). De koeling van de dranken kan uit als er niemand is. Je kunt ook eenvoudig tijdschakelaars installeren die je bij de bouwmarkt voor weinig geld kan kopen.
  3. Zorg voor goed onderhoud van je apparatuur, dat zorgt dat ze efficiënter en zuiniger functioneren en dus minder verbruiken. 
  4. Vervang verlichting in de kantine door ledverlichting.

‘Open deuren’ zijn er niet voor niets

Onderstaande tips in het verminderen van je gasverbruik, lijken misschien open deuren, maar dat zijn ze niet voor niets. 

  1. Sluit deuren en ramen. Staat de deur van de kantine altijd open (ook als de verwarming aanstaat), doe de deur dicht of monteer deurdrangers. 
  2. Als de ramen en deuren dan dicht zitten, waar tocht het? Spoor gaten en kieren op en zorg voor tochtwering.
  3. Isoleer je waterleidingen en appendages. Daar verliest het water onderweg naar de verwarming anders veel warmte. 
  4. Zorg dat er korter wordt gedoucht. Daar kun je timers op instellen, maar het is ook voor een deel gedrag. 
  5. Zet je verwarming eerder uit, bijvoorbeeld een uur voordat je afsluit. Als de sportaccommodatie de warmte goed vast kan houden, is dit nog comfortabel. Dit kun je handmatig doen, maar ook met standaardinstellingen. Hou wel in de gaten dat je deze up to date houdt. 
  6. Verlaag de ruimtetemperatuur. Iedere graad bespaart je zo’n 6% gasvraag. Meestal merken gebruikers dat niet eens. Ben je bang dat je de temperatuur te laag zet, hanteer dan het ‘piepsysteem’. Je zet de verwarming één graadje omhoog als de gebruikers klachten hebben. 
  7. Zorg dat alle radiatoren alle warmte aan de ruimte af kunnen geven. Dus geen kastjes, sportmaterialen of dozen voor de verwarming. 
  8. Loop je thermostatische radiatorknoppen na. Deze staan meestal veel te hoog. In kamers die niet gebruikt worden, is het verstandig om de thermostatische radiatorknop dicht te draaien, zodat je daar niet onnodig verwarmt.

Van quick wins naar lange termijn

Met de gegeven quick wins kun je je energieverbruik omlaag brengen. Om de stijgende energiekosten ook op de lange termijn te kunnen beheren, zijn andere oplossingen nodig. Als je toegang hebt tot financiële middelen, kun je grotere energiebesparende maatregelen nemen:

Houd er rekening mee dat de lever- en installatietijden lang kunnen zijn. Waarschijnlijk kun je niet deze winter al gebruik maken van de grotere aanpassingen, maar probeer daar waar mogelijk vooruit te kijken.

Sport NL Groen

Wil je inzicht in de maatregelen die passen bij jouw accommodatie? Of wil je in contact komen met gratis energiecoaches die jou op weg kunnen helpen? Ga dan naar Sport NL Groen. Hier krijg je naast duurzaamheidsadvies, ook informatie over landelijke en regionale subsidies en financieringsmogelijkheden. Je kunt vervolgens zelf kiezen hoe je wilt verduurzamen en met welke partijen.


Vitale sportsector
Sportaanbieders
public, professional
tips
accommodatiebeleid, duurzaamheid, financiering en subsidies, trends en innovatie